Bij deze locatie van Warnars & Warnars Art Dealers presenteren 6 Nederlandse fotografen hun werk.

Joost Wensveen
Project: Departure
Uitgangspunt voor de serie was het maken van filmische beelden met een melancholische uitstraling. De foto’s hebben ook een link met zijn eerdere serie Melancholy die was geïnspireerd op het werk van de Amerikaanse schilder Edward Hopper.

Joost Wensveen kiest zorgvuldig de setting waar de foto’s worden geschoten. Deze keer buiten in een industriële of stedelijke omgeving, die een verlaten indruk maakt. Dit wordt versterkt door de dreigende wolken of het nachtelijke tijdstip. De foto’s appelleren daarmee aan een unheimische of vervreemdende sfeer. Dit maakt dat de kijker nieuwsgierig wordt en zich afvraagt wat er zich daar afspeelt. Net als in de film wordt de kijker het beeld ingetrokken en wordt zijn fantasie geprikkeld.
De foto’s hebben een link naar het werk van de Amerikaanse fotograaf Gregory Crewdson. Wensveen zegt daarover: “Dit is één van mijn favoriete fotografen, hij weet in de prachtige geënsceneerde beelden zeer treffend deze sfeer op te roepen. Voor mij één van de beeldbepalende fotografen van deze tijd

Over Joost Wensveen
Joost Wensveen is econoom van beroep en een gepassioneerd fotograaf. Als autodidact heeft hij zich verschillende stijlen eigen gemaakt. Wensveen heeft lang in zwart wit gefotografeerd. Sinds de digitale fotografie is hij ook werk in kleur gaan maken. De digitale fotografie creëerde nieuwe mogelijkheden voor hem.
Wensveen probeert de werkelijkheid in een ander perspectief te zetten. Zijn beelden lijken vaak realistisch maar zijn bij nadere beschouwing fictie. Een belangrijke inspiratiebron voor zijn werk zijn de (magisch) realistisch schilders zoals Carel Willink en Edward Hopper.
Werk van Joost Wensveen is opgenomen in de portfolio van Warnars art dealers (https://www.warnarsartdealers.com) en de Gallery of Sports Art in Parijs van Jean Denis Walter (www.jeandeniswalter.fr).
Hij heeft met zijn werk een aantal prijzen gewonnen waaronder de Nationale Bondsfotowedstrijd in 2017.

 

Daniël Martinus
Meet Hermann
Het project ‘Meet Hermann’ van Daniël Martinus (1995) gaat over intimiteit tussen mensen en humanoids. Dit zijn robots die op menselijke wezens lijken, zo bootsen ze onze beweging en spraak bijvoorbeeld zeer overtuigend na. Ze zullen steeds meer menselijke functies, bijvoorbeeld in de zorg, gaan vervangen.

In het project heeft Martinus foto’s gemaakt van scenes in een nabije toekomst met humanoids. Hierbij onderzoekt hij de ethiek en verwachtingen van alledaagse relaties tussen individuen en mensachtigen. Hij is geïnteresseerd in de huidige ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie technologie en hoe deze toepassingen steeds meer geïntegreerd zullen worden in het dagelijkse leven. De beelden stellen een huiselijk tafereel voor, maar de robotfiguur heeft ook een sterk vervreemdend effect. Dit laat ons kritisch stilstaan bij de relatie tussen mensen en robots.

Over Daniël Martinus
Daniël Martinus studeerde in 2019 af aan de Fotovakschool en ontving voor zijn afstudeer werk de Wild Card World van Press Photo Expo Rotterdam. Hij was 1 van de 10 genomineerden voor de keep an Eye Fotovakschool Grant 2019.


Meet Hermann, Daniël Martinus

 

Jan Stel
Abandoned Places / Urban Exploration

Rond 1998 raakte Jan Stel gefascineerd door verloren glorie en begon hij verlaten plekken vast te leggen op negatieven en dia’s. De intrigerende foto’s weerspiegelen de geschiedenis van door de mens gemaakte structuren. Waar na jaren van verval de afwezigheid van mensen en verloren vakmanschap een prominente rol spelen, brengt hij ze met zijn fotografie weer aan het licht. In kleur en zwart/wit. Veel van de gefotografeerde locaties zijn gesloopt of hebben een nieuwe bestemming gekregen als een museum of verbouwing tot nieuwe werk- en woonruimtes.

Stel fotografeert alleen achtergelaten en vervallen locaties waar de historie van weleer nog aanwezig is, of een bijzondere architectuur en fascinerende ambiance hebben.

Desolate Casino, Constanta – Roemenië
Het Casino in Constanta werd decennia geleden achtergelaten raakte in zwaar verval. Dit imposante gebouw gebouwd op een klif met uitzicht op de Zwarte zee heeft haar art-deco vormen en details behouden, ondanks het feit dat het tientallen jaren geleden haar luiken heeft gesloten en is verbleekt. Dit indrukwekkende architectonische overblijfsel uit de Roemeense geschiedenis wordt momenteel geheel in oude glorie gerestaureerd.

Over Jan Stel
Jan Stel (Purmerend, Nederland, 1970) is een multi-talented autodidact kunstenaar met een passie voor fotografie.
Op jonge leeftijd begon hij met tekenen en illustreren. Later maakte hij tekeningen en olieverfschilderijen geïnspireerd door de oude meesters van weleer. Hier is zijn eigen unieke fotografie stijl ontstaan.
Het werk van Jan Stel is te zien bij Warnars & Warnars Art Dealers in Naarden vesting en Haarlem. Daarnaast wordt zijn werk gepresenteerd op verschillende kunstbeurzen.
In 2019 werd het thema uit zijn boek “Manmade / no human” tentoongesteld in een oeuvre solo-tentoonstelling in het Museum aan het Vrijthof, Maastricht.
Zijn fotografie is door zowel particulieren en bedrijven aangekocht.

www.janstel.nl
www.instagram.com/jan_stel


Desolate Casino, Jan Stel

 

Karen Winnubst
Through the Reeds

De fascinatie en verwondering voor de prachtige vormen en structuren in de natuur is het uitgangspunt voor Through the Reeds. De foto die op locatie wordt genomen is slechts het beginpunt.

Door daarna te ‘schilderen’ met haar verzameling van fotografische beelden, te spelen met kleuren, het toevoegen van allerlei lagen, verhoogt Karen Winnubst de intensiteit van het beeld. Het doel is om de kijker mee te nemen in haar aandacht voor de texturen en details van de natuur om ons heen. “Het gaat mij niet om de fotorealistische weergave, maar om mijn kijk op de schoonheid en pracht om ons heen”.

Over Karen Winnubst
Karen Winnubst (1971) is opgegroeid in Namibië. De liefde voor de natuur is hier begonnen en is altijd het uitgangspunt van haar beelden.
Haar werk bestaat uit landschapsfotografie, liefst in serie, waarbij vormen en structuren belangrijk zijn. De natuur staat centraal; overweldigend, ruig en krachtig, maar tegelijk ook sereen en rustgevend. Ze verzamelt (fotografisch) landschappen tijdens haar reizen, om daarna een extra creatieve laag aan de beelden toe te voegen. Door verschillende landschappen met elkaar te combineren of te spelen met kleuren en structuren, schildert ze als het ware met haar fotografie en geeft een eigen kijk op de natuur.
Werk van Karen is opgenomen in het portfolio van Warnars Art Dealers (https://www.warnarsartdealers.com)


Through the reeds, Karen Winnubst

 

Mischa Keijser
Protoporphyria

‘Een foto van gasbetonblokken als legoblokjes gestapeld tot de eerste aanzet van een gebouw. Ze glanzen als geslepen maanstenen of melkglas in de nacht. Op de voorgrond gras, erachter het zuigende zwart.

Een andere foto: een traditionele Groninger boerderij herkenbaar aan de achterkant van de klokgevel, die middenin het kader scherp afsteekt tegen de nachtzwarte lucht. Vóór die witte klok het met riet gedekte dak en de achtergevel, met de deur precies in het midden.

Pas in tweede instantie zie je de houten balken die als luchtbruggen de stoere gevel van deze eeuwenoude boerderij steunen. Zoals je pas in tweede instantie in de andere foto de tekst leest op het bord naast de onaffe deuropening: “Oefenobject – Verboden toegang – Art. 461 W.v.S.” Dat artikel uit het wetboek voor strafrecht luidt: “Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.”

We zijn met deze serie foto’s van Mischa Keijser (Rotterdam 1974) beland op verboden terrein, in het holst van de nacht. Met de titel van de serie Protoporphyria, verwijst hij naar een geheimzinnige en erfelijke stofwisselingsziekte die onder andere maakt dat mensen geen daglicht verdragen’.

Bovenstaande tekst is een fragment uit de door Rebecca Nelemans geschreven tekst, uit het gelijknamige boek dat tegelijk met de expositie in museum Belvedere (Heerenveen) gepubliceerd is.

Het werk van Mischa Keijser heeft meestal het Nederlands landschap en de zee als onderwerp, maar hij maakt ook regelmatig uitstapjes naar het naakt, bloemen en dieren.


Nederland, Wyns, 2018. Een koe staat in haar stal.

 

Marie van der Heijden
Walker between worlds
Onderdeel van de serie ‘People of the blue sky’

Sjamanisme is waarschijnlijk het oudste spirituele systeem ter wereld. Het is geen religie, maar vertegenwoordigt een holistisch begrip van de relatie tussen mens en natuur. Alles wat leeft en een geest heeft, is bezield. Getriggerd door dit idee reisde Marie van der Heijden in oktober 2018 drie weken onafgebroken door het desolate landschap van Mongolië. De weg ontstond als vanzelf en bracht haar letterlijk naar de uithoeken van dit magische land van de eeuwige, blauwe lucht. Onderweg leerde zij onder andere dat sjamanen de barrières tussen de werelden overstijgen en met de geesten communiceren door in de geestenwereld te reizen of door hen vrijwillig te belichamen. Zo geven ze genezing en informatie uit de spirituele werelden door aan de gemeenschap waarin ze leven.

Over Marie van der Heijden
Gedreven door reislust en nieuwsgierigheid reist zij als fotograaf en reisjournalist de wereld over op zoek naar verhalen. Verhalen die ertoe doen. Verhalen over duurzaamheid, vrouwelijkheid en spiritualiteit, waarbij de onderwerpen haar in de loop der jaren meer en meer lijken uit te kiezen dan andersom. Haar reis langs de sjamanen werd onder andere de coverstory van National Geographic Traveler 2019, waarbij Walker between worlds op de cover stond. Al haar werk is geprint op duurzaam FineArt papier (geen pesticiden) en enkel met inkt op waterbasis (geen chemicaliën).


Walker between worlds, Marie van der Heijden